Reflectarea pieselor din Colecția Etnografică Marius Matei în fotografiile Annei Senik, artist vizual din Ucraina, reprezintă oglinda dinamicii sociale a satului contemporan, a schimbării limbajului de comunicare, a căutării de noi expresii și contexte de prezentare a patrimoniului etnografic, care să le legitimează vechimea și autenticitatea prin recuperare, reinventare, exprimare identitară prin cod vestimentar.
Cuprinzând peste 3.500 de piese, de la costume tradiționale la podoabe, țesături și fotografii vechi, Colecția Etnografică Marius Matei este un adevăra portal spre viața de altădată a satului bănățean. Una din trăsăturile fundamentale ale acestei colecții este dinamismul său. Din marile muzee din țară, în galerii și spații expoziționale din Belgia, Germania, Cehia, Slovacia, Serbia, Ungaria și Emiratele Arabe Unite piesele expuse au reușit să creeze dialog cultural și inspirație prin aducerea în prim-plan a unor elemente ce țin de patrimoniu, pendulând între granițele decontextualizării obiectului țărănesc și reeditarea simbolică a unor piese de port tradițional, recunoscute global ca purtătoare de valoare intrinsecă, estetică și culturală.
Întrebat odată ce crede despre Ioan Andreescu, Nicolae Grigorescu a răspuns: „Andreescu este cel mai mare artist pe care l-a avut țara, socotindu-mă chiar şi pe mine. Dacă ar fi trăit, ar fi devenit fără îndoială marele nostru artist național.” (Radu Bogdan, Ion Andreescu, Editura Meridiane, 1961). Andreescu a avut, într-adevăr, o sensibilitate de excepție, fiind, incontestabil, cel mai profund dintre peisagiştii români. El s-a stins din viață la nici 33 de ani, înainte ca restrânsa lui faimă să apuce să se răspândească, aşa cum s-a întâmplat mai apoi cu Grigorescu.
La 175 de ani de la nașterea marelui artist, Art Safari reunește pentru public, într-o expoziție omagială, o parte din cele mai importante lucrări ale lui Andreescu, răspândite în muzee și în colecții private.
Curator: Maria Munteanu
Arhitectura expozițională: Cosmin Florea
Sound design: Călin Țopa
Parteneri: Primăria Municipiului București, Muzeul Municipiului București, Muzeul Național Brukenthal
La 60 de ani de la expoziția crucială din 1965 organizată la Sala Dalles, Art Safari întreprinde, sub patronajul Ministerului Culturii, o amplă revizionare și, poate, reconsiderare a operei titanului începuturilor artei contemporane românești, a „cazului singular” care a fost Ion Țuculescu.
Pornind de la dubla figură intelectuală a lui Țuculescu, ca medic, cercetător și om de știință riguros, dar și ca artist autodidact, marcat de o fervoare experimentală și umană fără egal, expoziția realizează portretul unei veritabile personalități complete și complexe a culturii românești moderne, prezentând peste 100 de lucrări reprezentative din cele mai importante muzee și colecții private din țară. Ion Țuculescu este figura totemică a forței creatoare explozive, a libertății de expresie imposibil de îngrădit și a inconfundabilei autenticități spirituale naționale.
Expoziție orchestrată de Cristian Vechiu cu acompaniament de Erwin Kessler
Arhitectura expozițională: Cosmin Florea și aé02
Sub patronajul Ministerului Culturii
Partener: Muzeul Național Brukenthal
Expoziția Pictori români uitați reunește peste 100 de picturi semnate de zeci de artiști care au avut o contribuție semnificativă în istoria artei românești, dar ale căror nume s-au pierdut (ori s-au omis intenționat) cu trecerea timpului. Proiectul își propune să pună într-un format expozițional (și să ducă mai departe) demersul științific al cărții, de mare senzație la vremea ei, scrise de Tudor Octavian, jurnalist, scriitor și cronicar de artă (volum publicat în 2003 la editura NOI Media Print, sub titlul Pictori români uitați).
Expoziție prezentată de LIDL
Curatori: Tudor Octavian, Maria Munteanu
Expoziția Young Blood 4.0 aduce în prim-plan un atribut caracteristic generațiilor tinere de creatori contemporani: flexibilitatea, aplicată atât dimensiunii conceptuale, cât și materiale sau de expresie, aceasta fiind un punct-cheie al limbajului vizual. Exponenții acestui principiu fundamental al artei zilelor noastre generează structuri narative complexe și conduc experimente multidimensionale în zona artelor vizuale și decorative, urmărind să descopere și să cerceteze adevăruri personale sau universale prin mijloace și tehnici atipice, neconvenționale, indubitabil autentice.
Curator: Călina Coman
Continuarea seriei de expoziții fotografice prezintă de data aceasta doi artiști care locuiesc în Germania și ale căror proprii limbaje vizuale interoghează într-o manieră foarte personală mediul fotografic. Viktoria Binschtok (născută în 1972 la Moscova, care trăiește în prezent la Berlin) și Michael Schäfer (născut în 1964 la Sigmaringen, stabilit tot la Berlin) folosesc și reflectează asupra imaginilor din mass-media, explorând diferitele moduri în care acestea operează. În acest sens, lucrările lor pot fi privite în cadrul unei tradiții de interes artistic față de mass-media, care datează din anii 1970.
Curator: Christin Müller
Expoziție realizată de ifa, în parteneriat cu Art Safari
Farmacia, așa cum o cunoaștem astăzi, are o istorie fascinantă, marcată de inovații, tradiții și descoperiri științifice. De la leacurile din Evul Mediu, la farmaciile moderne, expoziția „From Lab to Life” oferă o perspectivă amplă asupra dezvoltării acestui domeniu esențial pentru viața de zi cu zi.
Curator: Monica Dumitru
Arhitectură expoziție: Diana Nicolaie