GHEORGHE PETRAȘCU
curatori: Ovidiu Cîrstina și Ruxandra Dumitru
susținut de Catena


Realizată în parteneriat cu Complexul Național Muzeal „Curtea Domnească”, Târgoviște și coordonată de Dr. Ovidiu Cîrstina, susținută de Catena, expoziția surprinde arta bazată pe realitatea concretă a artistului Petrașcu și opera sa desăvârșită, unde portretele, peisajele, naturile statice și interioarele de atelier alcătuiesc un univers intim, restrâns și familiar. Astfel, opera sa irumpe din realitatea mediului zilnic de viaţă, din locurile pe care le vizitează, din contactul cu cei pe care îi are în jur și din împrejurările cele mai apropiate; același chip, același obiect, aceeași casă, același fotoliu, alcătuind de fiecare dată noi compoziţii. „Artist reprezentativ în arta plastică românească și primul artist al țării mebru al Academiei Române, influențat în perioada începuturilor artistice de noua viziune a lui Grigorescu în ceea ce priveşte modul de prezentare al subiectelor, Gheorghe Petrașcu va lucra la Târgoviște din 1924 aproape 20 de ani, după momentul năruirii atelierului din Nicorești și după numeroasele călătorii, din care seîntorcea o serie de impresii ce fixau în lucrări bogate în culoare locurile care l-au impresionat. Expoziția are un puternic caracter memorial încercând, în limita impusă de patrimoniul deținut, să recreeze ceva din atmosfera atelierului cu ferastra largă spre nord și vedere spre grădină și pereții încărcați de lucrări.”

La aproape 50 de ani de la ultima mare retrospectivă Gheorghe Petrașcu, ne propunem o reîntâlnire cu o parte din inventarul bogat al creației artistului, urmărind traseul acestuia din perioada de formare la Școala de Arte Frumoase și Academia Julien până la perioada de glorioasă maturitate artistică și recunoaștere unanimă. Arta lui Gheorghe Petrașcu s-a impus încă de la începuturile sale pe simezele celor mai relevante manifestări artistice românești, artistul fiind în continuare apreciat ca unul dintre cei mai importanți mari maeștri ai artei de început de secol XX. "De o ținută gravă ce seduce din prima clipă retina privitorului sensibil și avizat, această pictură îti cere să o descifrezi încet, meditativ." (Corneliu Baba) Arta sa transmite ideea de solid și temeinic, atât prin încadrarea în curentul din care a făcut parte, cât și prin modalitatea prin care și-a construit creațiile în culoare. Naturile sale statice, portretele, peisajele (dintre care le amintim în mod special pe cele din Veneția) și mai ales interioarele sale redate cu fidelitate redau aerul burghez, înstărit stabil și linistit ai timpului și mediului proprii artistului. Respectându-şi cu decenţă statutul, pictorul român oferă totodată dovadă şi de originalitate în stil, într-atât încât să-şi fi lăsat amprenta sigură, precisă, şi a se constitui în sursa de inspiraţie punct de referinţă pentru generațiile următoare.