Expoziţia va prezenta lucrări ale unor artişti care s-au format la Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti după 1990 (Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu“ până în 1989, Academia de Arte până în 1995, Universitatea de Arte până în 2002) şi lucrează în capitala României în cea mai mare parte a timpului, însă, de asemenea, în străinătate. Se va intitula De veghe în lanul de imagini, romanul lui Salinger De veghe în lanul de secară fiind sursa de inspiraţie pentru această formulare, care mi se pare potrivită cu răspunderea criticului şi a curatorului într-un „câmp“ atât de amplu, nu tocmai uşor de traversat, precum al artei noastre contemporane. Misiunea este, desigur, una dificilă, organicitatea „neîncasetată“ a actului de creaţie în desfăşurare/recent cristalizat se impune a avea traseu liber.

Selecţia va fi alcătuită, aşadar, din artişti ce aparţin generaţiei tinere, sau încă tinere, care s-au format după căderea regimului comunist. Ei (şi, evident, nu numai ei) nu mai sunt condiţionaţi ideologic, au o libertate de exprimare şi de circulaţie neîngrădite, se integrează consistent circuitului expoziţional internaţional, inclusiv marilor bienale/trienale de pe glob. Nu este probabil lipsit de importanţă faptul că, încă din perioada studenţiei, promoţiile la care ne referim au avut acces la, şi au primit (în facultate) informaţie mereu mai bogată din istoria artei moderne şi contemporane. La care se adaugă bursele de studii peste hotare, UNArte având o reţea tot mai bogată de colaborări cu instituţii de acelaşi profil de peste hotare.

Vor fi expuse lucrări de pictură, sculptură, grafică, fotografie, obiect, instalaţii. Am dori ca unele dintre opere să aibă o referire directă la Bucureşti. În măsura posibilului, vom organiza un grupaj de performances în spaţiul expoziţional şi/sau dincolo de el. Propunem de asemenea prezentarea, prin intermediul unor fotografii mărite, a unora din operele pentru spaţiul public apărute în oraş după 1989. Contribuţia acestor limbaje artistice, activarea elementelor spaţiu şi timp, cel din urmă prin intermediul performance art-ei, vor conferi un conţinut complex sintagmei care dă titlul manifestării.

Pe durata expoziţiei ar putea fi organizate dialoguri între curator şi artiştii participanţi, vizite ghidate, o masă rotundă despre starea pieţei de artă în România.

Adrian Guţă, curator