Ediția XI

(10 februarie – 14 mai 2023)


Ion Theodorescu-Sion


O viață de poveste


Pentru ediția XI, Art Safari are drept obiectiv principal organizarea unei ample expoziții dedicată lui Ion Theodorescu-Sion (1882-1939), o personalitate marcantă a artei românești interbelice, care a experimentat și sintetizat stiluri foarte diverse, de la impresionism, pointilism, divizionism, postimpresionism sau realism. A creat și picturi monumentale cu motive românești, într-o manieră extrem de originală, influențat de arta bizantină, într-o manieră hieratică dar și moderno-decorativă.
Ion Theodorescu-Sion s-a născut în comuna Ianca, în județul Brăila. A urmat primele școli în Brăila apoi a venit la București unde s-a înscris la Școala de Belle-Arte, studiind cu pictorii George Demetrescu Mirea, Ipolit Strâmbulescu și sculptorul Ion Georgescu. Între anii 1904-1907 a studiat la Paris, cu Ernest Hébert, Luc-Olivier Merson și Jean-Paul Laurens. Ion Theodorescu-Sion a fost un admirator al lui Paul Cézanne, a lui André Derain și a lui Georges Braque.
A întreprins numeroase călătorii, la fel ca și alți artiști ai generației sale, în Franța, Italia, Belgia, Olanda, Anglia și a ajuns chiar și în Algeria.
În timpul Primului Război Mondial, Ion Theodorescu-Sion a fost mobilizat pe front. Pentru contribuția sa la luptele de la Brăila și Cernavodă primește ordinul „Virtutea militară”, în anul 1916. Peste 5 ani, în 1921, primește și „Crucea comemorativă cu barete a Războiului din 1916-1918”. Artistul a susținut înființarea unui Muzeu Național, fiind și membru fondator și al Societății „Arta Română” din Iași, care și-a început activitatea în anul 1918.
Pentru Casa Regală a României a realizat două panouri decorative, montate în fața Sălii Tronului din Palatul Regal, actualul Muzeu Național de Artă al României. Remarcabilă rămâne și activitatea sa de ilustrator pentru revistele „Furnica”, „Zavera” sau „Nea Ghiță”.

Curator dr. Elena Olariu

Maeștrii Picturii Spaniole


Secolul al XIX-lea și apariția Impresionismului


Expoziția se concentrează pe cariera marelui pictor spaniol Joaquin Sorolla y Bastida (1863 - 1923), care a excelat în pictura de portrete și lucrări monumentale cu teme sociale și istorice. Lucrările sale cele mai tipice se caracterizează printr-o reprezentare dibace a oamenilor și a peisajului sub lumina soarelui din țara natală. Folosind pigmenți puternic impastați, el a combinat o manieră impresionistă cu teme narative și anecdotice.
Lucrările sale vor fi expuse alături de:
Mariano Fortuny, Ignacio Zuloaga, Raimundo de Madrazo, Francisco Miralles, Ramón Martí Alsina, Joaquín Agrasot, Romà Ribera, Federico de Madrazo, Isidre Nonell, Francisco Masriera, Luis Masriera, León Garrido, Salvador Sánchez Barbudo, Manuel Ramírez Ibáñez, José Navarro Llorens, José Benlliure, Antonio María Fabrés y Costa, Martín Rico y Ortega, Antonio Reyna Manescau, José María Gallegos y Arnosa, Eugenio Lucas VIllaamil, Pablo Salinas Teruel, Luis Jiménez Aranda, Francisco Pradilla, José Jiménez Aranda, Joaquín Domínguez Bécquer, Juan Giménez Martín, José Villegas y Cordero, Juan José Garate Clavero, Manuel Fernández Carpio, Eduardo Chicharro, José Alarcón, Manuel García Rodríguez, José García Ramos, Enrique Roldán, Antonio Medina, José Montenegro Capell.

Curator dr. Helena Alonso


The Memory Palace


Focus on the French art scene with the Marcel Duchamp Prize


The ‘method of loci’, also known as ‘memory palace’, is an art of memory practiced since Antiquity. It is based on the memory of places already well known, to which we associate by various means the new elements we wish to memorise. It appears as a common thread that can accompany us throughout our lives, showing that the roots of the future lie in the past. "The Memory Palace" reveals how contemporary artists take hold of the past to reinterpret it, towards a hopeful future. The exhibition takes over the second floor of Art Safari, located in the Dacia-Romania Palace. Built in 1882 in the heart of Bucharest, this building full of memories and its successive uses represent a form of resilience for Romania’s historical legacy. The exhibition highlights a selection of eight artists and two duos of the French art scene (from different generations and cultural backgrounds), who participated in the Marcel Duchamp Prize in the past fifteen years. The exhibition space is located in former offices, creating a labyrinthine path. Some of these artists revisit the Western cultural history, for instance Farah Atassi with her vivid canvases, subjective visions of the 20th century history of painting, or Clément Cogitore whose reinterpretation of Rameau’s Les Indes Galantes with krump dancers allows this 18th century opera-ballet to enter a new urban and political space. Others take a fresh look at crafts: Mircea Cantor thus imagines a monumental rosace made of used cans, using the technics of upcycling while combining Middle Age inspiration and contemporary consumer society. Daniel Dewar and Grégory Gicquel for their part question traditional wood sculpture, mixing different know-how and life forms in their surrealist furniture. It is also about creating bridges between the past and the future, with Katinka Bock filming the shipwreck of a boat full of stones, creating a landscape undetermined in space and time, or Enrique Ramírez’s neon work stating in French that "The future never ceases to repeat itself, inseparable from the past." Memory functions as a guiding thread in the exhibition, whether a ghostly memory with Tatiana Trouvé’s installation, a historical memory with Joana Hadjithomas and Khalil Joreige’s geological cores extracted from Parisian cultural sites, or a political memory with Thu-Van Tran’s clouds, delicate works evoking the tragic actions that can be done in wartime. Finally, Michel Blazy lets time do his work, and various plants grow freely above-ground. Artists in "The Memory Palace" show that the present allows us to bring together the broken bonds of the past, to offer new readings in order to excise its traumas or on the contrary to revisit it for inspiration while different knowledge and know-how are put forward. These artists question our legacies, open the field of possibilities and invoke stories beyond human memory, in a perpetual renewal.
With: Farah Atassi, Michel Blazy, Katinka Bock, Mircea Cantor, Clément Cogitore, Daniel Dewar & Grégory Gicquel, Joana Hadjithomas & Khalil Joreige, Enrique Ramírez, Thu-Van Tran, Tatiana Trouvé.

Curator Daria de Beauvais, asis. Lisa Colin


Young Blood 2.0


Ce este nou în artă




Curator Mihai Zgondoiu